18 sep. 2010

Funderingar....

Under den tid jag har gått i skolan så har jag fått höra flera gånger att man ska fråga "varför"!
Och eftersom jag är exprert på att fråga varför så gör jag det återigen.
Varför ska vi lära oss att skriva på detta högtravande språket och varför ska våra arbeten skrivas på detta specifika sätt?
På vilket sätt gynnar det oss eller de elever vi i framtiden ska undervisa.
Vad ger det oss som är relevant inför vårt framtida arbete?
Ordkunskap är ju alltid en bra sak att ha med sig, det ger ett större ordföråd och gör det lättare för oss att uttrycka oss i allehanda sammanhang.
Men just det att kunna skriva på ett visst sätt och att det ska vara utformat på ett visst sätt ser jag inte orsaken i.
Är det för att det bestämts på högre nivå att det inte räcker att kunna skriva normalt så att de allra flesta kan förstå vad som står på pappret, att det ska vara utformat på ett visst sätt för att kunna jämföras med andra utbildningar på högre nivå?
Jag undrar helt enkelt varför vi ska kunna detta och på vilket sätt detta gynnar oss och våra framtida elever.
Finns det inte mycket att lära som är viktigare för oss att kunna? Som gynnar fler?
Jag känner det lite som så att denna kunskap är sekundär i det man behöver kunna så varför läggs det ner massa tid på det?
Tid som hade kunnat gå till något nyttigare, något vi behöver mer, som är av störe relevans för eleverna.
Eftersom detta ändå är något som inte lärs ut i grundskola eller gymnasieskolan.
Om det hade varit en av uppgifterna som lärare att lära vidare dessa kunskaper hade jag helt plötsligt sett en orsak till att trycka in denna sekundära kunskap i min redan ganska fulla hjärna.
Men så är ju inte fallet idag.
Därför frågar jag än en gång.
Varför?

1 kommentar:

  1. Ett litet tips om du vill få en mer överskådlig blogg är att lägga inläggen i olika kategorier. Då blir det även lättare för lärarna att se vilka inlägg som handlar om boken och vilka inlägg som handlar om annat.

    För övrigt tycker jag att det du skrivit om boken var intressant att läsa!

    SvaraRadera