21 sep. 2010

Klassundervisning.

I del II i Lärare av imorgon så hittar vi mycket om klassundervisningen och dess fördelar och nackdelar.
Vi återkommer där till att klassundervisning gör att vissa blir extremt uttråkade då de inte kommer framåt så snabbt som de skulle vilja och de som är lite långsammare har lite svårt att hänga med, vilket gör att de känner sig stressade och då ofta blir ännu lite långsammare.
Jag har en liten tanke om något som skulle kunna vara en lösning på det hela.
Återkommandet till min egna skolgång är ju oundviklig när man talar om hur skolan fungerar och jag ska börja min tanke med en sådan nostalgisk text.
Jag läste Svenska C på gymnasiet.
En 50 poängs kurs, den låg under det individuella valet och vi hade lektioner som var lite längre än annars.
Min lärare hade byggt upp just denna kurs, som gick ut på skriftlig och muntlig kommunikation, på egna skrivna arbeten.
Hon stuntade fullständigt i om de var dator- eller handskrivna ska sägas som en parantes vilket gladde mig då jag inte äge en dator och hellre skrev hemma förhand.
Jag gick på de första två lektionerna sedan insåg hon att jag var snabbare än de andra.
Hon hade alla uppgifter klara utom den absolut sista "stora" uppgiften.
Så när jag kom och lämnade in mina arbeten så matade hon på med nya hela tiden.
Jag gick på ungefär hälften av lektionerna och då endast i syfte att lämna in ett arbete och få ut ett nytt att göra.
När halva tiden för kursen hade gått så var jag helt enkelt klar med allt hon hade för mig att göra utom den sista uppgiften som hon inte själv var klar med ännu.
Så hon släppte mig och sa att hon skulle höra av sig när det var klart, det dröjde då resten av den kursen och jag återkom den sista lektionen i kursen och skrev mitt arbete där precis som alla andra.
Detta gjorde att jag hade gott om tid på mig att koncentrera mig på mina andra kurser under tiden fram tills det sista arbetet, men också att de som inte var lika snabba som jag hade gott om tid på sig att göra allt de skulle göra i tid utan stress.
Nu ska det nämnas att det inte var något slarv inkluderat i mina arbeten, i kursen fick jag ett VG och den enda orsaken till det låga betyget var att jag vägrade göra den muntliga delen - som ju självklart måste anses vara nödvändig för att kunna få högre betyg då kursen hette skriftlig och muntlig kommunikation.

Min lilla tanke om hur man skulle kunna göra skolan både lättare och roligare för alla var just om lärarna i förväg gjorde klart allt som kan förberedas, vilket mycket kan i de allra flesta ämnen, och sedan inte var rädda för att släppa iväg de elever som ligger före eller helt enkelt är klara.
Klassundervisning där hela klassen är närvarande och lyssnar är inget som är nödvändigt för alla elever, vissa behöver den helt enkelt inte alls, det har jag sett flertalet gånger.
Varför inte släppa dessa elever då?
Skulle de undra något på vägen så frågar de och den tiden har läraren oftast att avvara.
När det kommer till den större delen av klassen som inte är lika snabba oftast så kan man ha vissa genomgångar, men de får inte bli för många eller får långa heller då det gör att man tappar hälften innan genomgången ens är slut.
Blir det för mycket så börjar det pysa ut, rinna över, ja ni fattar.
Det går att anpassa lektionerna och undervisningen mer efter eleverna än vad det görs idag och jag tror verkligen det skulle uppskattas av de flesta om det blev friare att köra på i sin egna takt.
Man kan om behovet skulle finnas ha genomgångar på olika nivåer, stycka isär en lektion till tre genomgångar som ligger någorlunda i tid med vart de flesta klumpas samman, för det är sällan det är en extrem bredd i vart eleverna är i kursen.
Oftast är de några som är ungefär lika mycket snabbare än de som ligger på den "normala" farten och några som är ungefär lika långt efter de som ligger "normalt" till.
Det går att effektivisera lektionerna för alla parter.
Det enda som det skulle gå åt mer tid till för lärarna är planeringen innan själva kursen startar, när den väl är gjord så tror jag att arbetet hade flutit både snabbare och bättre för både elever och lärare resten av kursen.

Jag tror detta skulle lösa många problem och anser själv självklart att detta är en mycket bra idé.
Men vem vet, jag kan ju ha fel...
=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar